Met groene (waterstof) economie de wereld veroveren
Vijf
Amerikaanse techgiganten zijn de baas over het Europese internet.
Europese landen, waaronder Nederland, moeten gaan bouwen aan een nieuwe
toekomst gerichte economie waar Europa zelf de baas is.
De nieuwe economie wordt gekenmerkt door slimme technologie in combinatie met een groene economie. Volgens de economen moet de EU nu volop gaan inzetten op een schone waterstof economie. Daar ligt de toekomst. Rutte 3 moet in de EU aansluiten bij waterstofkoploper Duitsland en samen in de EU de kar gaan trekken.
Ons
leven en werken wordt steeds meer beheerst door het internet en vooral
door ons mobieltje. Op allerlei terreinen zien we een onstuitbare opmars
van de onlinewereld, waarbij smartphones een cruciale rolspelen. Ze
zijn inmiddels onmisbaar bij werk, ondernemerschap en onderwijs, maar
spelen daarnaast een steeds belangrijkere rol op alle denkbare gebieden,
zoals communicatie, de zorg, het verkeer en vervoer en entertainment.
Tot
voor kort was er wereldwijd veel enthousiasme over de zogenoemde
smartphone economie en werden vooral de (economische) voordelen
bejubeld. De afgelopen jaren zien we een kentering en verschijnen er
steeds meer publicaties waarin de schaduwkanten aan de orde worden
gesteld. Daarbij gaat het onder meer om de negatieve gevolgen voor de
werkdruk, om sociale verschraling en inbreuk op de privacy.
De verschrikkelijke vijf
Maar
deze serieuze nadelen vallen in het niet bij de groeiende economische
machtspositie van de bazen van de interneteconomie. Vijf Amerikaanse
techgiganten, Alphabet (Google), Apple, Facebook, Amazon en Microsoft
zijn de heersers over de smartphone economie. Ze worden inmiddels
aangeduid als The Frightful Five en worden in steeds meer landen niet
alleen door het lokale bedrijfsleven, maar ook door regeringen om hun
ongekende economische slagkracht en rijkdom gevreesd.
Europa
is inmiddels wakker geworden en heeft met verbijstering moeten
vaststellen dat de Amerikaanse tech reuzen de baas zijn over de
interneteconomie van de EU en zelfs hun eigen belastingklimaat weten te
bepalen. Het Europese bedrijfsleven heeft treurig vastgesteld dat ze
binnen de EU de slag om het internet en de online wereld heeft verloren.
Hier en daar wordt nog wat gesputterd over de opbouw van een eigen
Europees internet, maar dat zijn achterhoedegevechten. Dat geldt niet
voor de moedige pogingen van de Europese Commissie om de marktmacht van
de vijf reuzen in te perken en ze meer belasting te laten betalen.
Het speelveld veranderen
Maar
met deze pogingen kunnen de EU-landen niet bereiken dat ze weer baas
over de eigen economieën worden. Ze moeten het speelveld veranderen en
daarbij zien wij maar één echte oplossing. De regeringsleider van de EU
moeten snel aan de slag met de opbouw van een nieuwe economie, een
duurzame economie die slim en groen is. In deze toekomstgerichte groene
economie kunnen EU-lidstaten en Europese bedrijven er zelf voor zorgen
dat ze met slimme en groene investeringen een dominante positie
verwerven. Bij slim spelen nieuwe technologieën zoals kunstmatige
intelligentie, het internet of things,3d-printen, energie-arme
productieprocessen en technologie waarmee de rendementen van duurzame
energie sterk kunnen toenemen, een hoofdrol. Wij hebben al eerder
geschreven dat onze aardbol alleen kan worden gered met zogenoemde
doorbraak technologie, ook wel aangeduid als smart green tech. Daarmee
kan de energie-transitie van fossiel naar duurzaam worden versneld.
Versnelling uitvoering Parijs
Bij
het realiseren van de groene Europese economie zou de EU moeten starten
met een versnelde uitvoering van het wereldwijde klimaatakkoord van
Parijs. December 2015 hebben 195 landen en de EU in de Franse hoofdstad
afgesproken dat rond 2200 de opwarming van de aarde t.o.v. 1990 ruim
onder 2 graden Celsius moet blijven. De wereldwijde investeringen om dit
te realiseren worden op ruim 13 biljoen dollar geraamd. In Nederland
gaat het om ongeveer 200 miljard euro. Tegenover deze ‘kostenpost’ staan
aanzienlijke voordelen, zoals een gezonde leefomgeving, maar ook een
groene economische groei, kansen op extra omzet voor ons bedrijfsleven
en nieuwe banen.
Waterstofeconomie
Met
de grootschalige inzet van nieuwe, verbeterde technologie kan de
energietransitie van fossiel naar duurzaam worden versneld door volop in
te zetten op het gebruik van schone waterstof. Technische knelpunten en
hoge kosten die tot voor kort barrières opwierpen voor dit gebruik,
bijvoorbeeld als brandstof voor verkeer en vervoer en andere sectoren
zoals de chemische sector, zijn voor een belangrijk deel opgelost. Mits
voor een voldoende schaalgrootte wordt gekozen, maken deze
ontwikkelingen het mogelijk de overgang van een fossiele economie naar
een schone waterstofeconomie aanzienlijk te versnellen.
Het
valt ons op dat binnen de kringen van beleidsmakers, maar ook in ons
bedrijfsleven, nog gedacht wordt dat vanwege de ‘oude’ knelpunten
waterstof geen optie is. Die opvatting is echter gebaseerd op ervaringen
uit het verleden en deze zijn inmiddels ingehaald door innovatieve
technische ontwikkelingen. Daarnaast zal de kostprijs van schone
waterstof aanzienlijk dalen door bij de productie (elektrolyse) gebruik
te maken van overtollige duurzame energie. Zo kan bij windparken in de
Noordzee voor de opslag van waterstof gebruik worden gemaakt van lege
gasvelden op de Noordzee, of door deze via bestaande gasleidingen naar
het vaste land te transporteren. Het elektrolyseproces kan daar
plaatsvinden dicht bij de bron. Voor opslag en vervoer kan deze
waterstof ook worden omgezet in ammoniak.
Elektrische voertuigen met brandstofcel (waterstof)
In
de auto-industrie zien we recent een onverwachte ontwikkeling. De kans
is groot dat elektrische auto’s die op batterijen rijden het moeten
afleggen tegen auto’s die op brandstofcellen rijden. Volgens een
wereldwijde enquête onder 800 topfunctionarissen in de auto-industrie is
dit de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer op de lange termijn.
Ruim 60% van de ondervraagden gaat ervan uit dat het batterijtijdperk
een tussenfase is. Zeker in Europa waar meer dan 90% van de batterijen
moet worden ingevoerd. Voertuigen voorzien van brandstofcellen zijn veel
kansrijker. Zo heeft dit soort elektrische auto’s geen last van het
‘meeslepen’ van zware accupakketten en de beperkte oplaadcapaciteit.
Deze experts menen ook dat de oorspronkelijk technische knelpunten bij
waterstofauto’s, zoals een veilige waterstofopslag en dure niet optimaal
werkende brandstofcellen, nu al min of meer zijn opgelost.
Om
het gebruik van waterstofauto’s te stimuleren, hebben de Europese
Commissie en het Europese bedrijfsleven een gezamenlijke organisatie
opgezet om de ontwikkeling van dergelijke auto’s te promoten.
Voor
Rutte 3 luidt onze boodschap: “Ga snel aan de slag met de opbouw van
een schone waterstofeconomie en sluit aan bij Duitsland dat in de EU nu
koploper is”.